منو
جرم زنا و رابطه نامشروع

جرم زنا و رابطه نامشروع

اگر بخواهیم فارغ از تعریف قانونی در یک تعریف عامیانه و عرفی زنا را تعریف کنیم می توان گفت زنا عبارت است از رابطه جنسی بین مرد و زنی که رابطه زوجیتی بین آن ها وجود ندارد ولی این تعریف چندان درست نیست چرا که در واقع هر رابطه جنسی زنا به شمار نمی رود و میتواند از مصادیق جرم رابطه نامشروع قرار گیرد که به طبع مجازاتی کمتر دارد مضافاً اینکه جرم زنا دارای شرایط خاصی در ارتکاب فعل می باشد که باید مشخصاً وجود داشته باشد مثل دخول و ....

امیرحسین مسعود هزار جریبی
1401-08-14

جرم زنا و رابطه نامشروع

جرم زنا و رابطه نامشروع:


حفظ روابط اخلاقی در جامعه از دیرباز اهمیت فراوان داشته و خداوند حکیم نیز در آیات فراوانی رعایت و عمل به فضائل اخلاقی و دوری و نکوهش رذائل و ناهنجاری های اخلاقی را توصیه موکد نموده است از این رو روابط جنسی می بایست در چهارچوب شرعی معین و قانونی و در قالب ازدواج صورت گیرد به لحاظ اینکه این امر فطری نوعاً نیازی برای بشر به شمار می رود به تعبیری دیگر بروز فساد و بی بند و باری در جامعه سبب برهم خوردن نظم اجتماعی و سست شدن بنیان های خانوادگی و ترویج فرهنگ ناپسند می شود که رفته رفته قبح و زشتی عمل از بین می رود و تبدیل به یک ضد ارزش می شود.آن وقت چنین جامعه ای را هیچ رابطه ای پایبند نیست و در مسیر ضلالت و گمراهی میرود.
زنا یا روابط نامشروع در قانون به طور مشخص و صراحتا تعریف شده و برای آن مجازاتی سخت تعیین گردیده است.
حدی یا تعزیری بودن...
جرم زنا یک جرم حدی که شرح تمام موارد و تحقق آن،مجازات و نیز آثار و احکام آن را بیان کرده و جرم رابطه نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی یک جرم تعزیری است که مقنن به توصیف و تشریح آن پرداخته است.

 

چهارچوب کلی مطالب....


۱-تعریف جرم زنا و رابطه نامشروع 
۲-تفاوت میان رابطه نامشروع و زنا 
۳-شرایط تحقق جرم زنا و رابطه نامشروع 
۴-راه های اثبات
۵-چرا در جرم زنا اصل بر پوشاندن و مخفی کردن جرم است؟


تعریف و مفهوم جرم زنا و رابطه نامشروع:


تعریف زنا:اگر بخواهیم فارغ از تعریف قانونی در یک تعریف عامیانه و عرفی زنا را تعریف کنیم می توان گفت زنا عبارت است از رابطه جنسی بین مرد و زنی که رابطه زوجیتی بین آن ها وجود ندارد ولی این تعریف چندان درست نیست چرا که در واقع هر رابطه جنسی زنا به شمار نمی رود و میتواند از مصادیق جرم رابطه نامشروع قرار گیرد که به طبع مجازاتی کمتر دارد  مضافاً اینکه جرم زنا دارای شرایط خاصی در ارتکاب فعل می باشد که باید مشخصاً وجود داشته باشد مثل دخول و ....
بر طبق ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی جرم زنا عبارت است از جماع(نزدیکی)مرد و زنی که علقه زوجیت(رابطه زناشویی)بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه(موارد شک و تردید در مجاز بودن نزدیکی)نیز نباشد.
شرط اول در تحقق جرم زنا:
طبق قانون نزدیکی و دخول باید به اندازه ختنه گاه در قُبل یا دُبُر زن باشد بنابراین طرفین در جرم زنا باید مرد و زن باشند و شامل افراد دوجنسه یا سکشوال و.... نمی شود و دیگر اینکه دخول آلت تناسلی مرد کمتر از ختنه گاه زنا نبوده و از موارد رابطه نامشروع ماده ۶۲۷ به شمار می رود.
رابطه نامشروع نیز در ماده ۶۲۷ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده با این توضیح که در متن ماده بیان شده هر عمل نامشروعی غیر از زنا که بین مرد و زن تحقق یابد مشمول مجازات می شود این گفتار را می توان از ذکر عبارت (از قبیل .....)در متن ماده استنباط کرد بنابراین اعمالی که جزء موارد زنا نباشد می توان از موارد ماده ۶۲۷ رابطه نامشروع دانست ولی توجه داشته باشید طبق نظریه مشورتی شماره ۷/۳۸۸۰ مورخ ۱۳۸۱/۰۴/۱۹ صرف مکالمه تلقی یا قدم زدن در پارک یا مکاتبه کردن و....رابطه نامشروع به شمار نمی رود.


تفاوت زنا و رابطه نامشروع:


۱-جرم زنا جرمی حدی و دارای مجازات شرعی است درحالیکه جرم رابطه نامشروع جرمی تعزیری بوده و تمامی احکام مربوط به تعزیرات از قبیل اعمال نهادهای تخفیفی مثل تعویق،تعلیق و.... را شامل می شود.
۲_رابطه جنسی در جرم زنا لزوماً می بایست منجر به دخول به اندازه ختنه گاه شود درحالیکه مصادیق جرم رابطه نامشروع متعدد و تمثیلی است.


شرایط تحقق جرم زنا:


۱-اولین شرط همان طور که گفته شد این است که رابطه جنسی بین زن و مردی که زن و شوهر نیستند انجام می شود(اگر طرفین زنا با همدیگر محرم باشند جرم واقع شده زنا با محارم موضوع ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی می باشد.
۲-شرط دوم این است که دخول انجام شود،دخول همان نزدیکی و وطی می باشد،سوال این است که

وطی چیست؟

وطی همان آمیزش و رابطه جنسی است که در آن دخول تا ختنه گاه آلت تناسلی مرد انجام می شود.
۳-سومین شرط این است که رابطه جنسی باید بین مرد و زن عاقل و بالغ انجام گیرد و طبق قانون فرد نابالغ به مجازات زنا محکوم نمی شود.

 

زنای به عنف چیست و شامل چه مواردی می شود؟


در تعریف قانون اگر شخصی دیگری را به انجام زنا یا رابطه نامشروع که رضایت ندارد اکراه نماید یا اجبار کند می گوئیم  شخص اکراه شده است طبق قانون به شخصی که اکراه میکند مکرِه و به شخصی که اکراه شده است مکرَه می گوئیم.در جرم زنا و رابطه نامشروع شخص مکرَه مجازات ندارد و تنها اکراه کننده مجازات می شود.در غالب موارد این مرد می باشد که زنی را اکراه یا اجبار به زنا می کند و در این مورد مجازات مرد زانی اعدام است.

 

ولی سوال این است که اگر زنی مردی را به زور وادار به زنای با خود کند مجازات وی چیست؟

 

در این مورد تنها اکراه کننده(زن)با توجه به شرایط احصان یا عدم حصان و... مجازات می شود و مرد مجازاتی ندارد،در جرم رابطه نامشروع همانند جرم زنا تنها شخصی که اکراه کرده مجازات می شود.


سوال اصلی چه مواردی زنای به عنف به شمار می رود؟


علاوه بر موارد اکراه و اجبار که اشاره کردیم:زنا با شخص در حالت بیهوشی،خواب،مستی،هیپنوتیزم،اغفال و فریب دختر نابالغ،ربودن،تهدید،ترساندن نیز جزء موارد زنای به عنف به شمار می رود.


مجازات جرم زنا:

 با توجه به نحوه ی ارتکاب یا وضعیت طرفین زنا و دیگر موارد متفاوت است به طور کلی و طبق اصل مجازات اصلی در جرم زنا ۱۰۰ ضربه شلاق است که در قانون بیان شده است ولی به تفکیک در ذیل بررسی می کنیم که مجازات جرم زنا چه زمانی مستوجب اعدام است یا سنگسار(رجم)یا صد ضربه شلاق یا موارد استثنایی دیگر.
۱-مواردی که مجازات جرم زنا اعدام می باشد:در قانون زن زنا کار را زانیه و مرد را زانی می گویند.
-زنا با محارم نسبی(شامل محارم سببی مثل خواهرزن نمی شود)
-زنا با زن پدر(غیر از مادر منظور است)که زانی(مرد زناکار)اعدام می شود.
-زنای به عنف که در اینجا زانی (مردی که زن را اکراه کرده)اعدام می شود.
-زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که باعث می شود زانی اعدام شود.


۲-مواردی که مجازات جرم زنا رجم(سنگسار)می باشد:
در یک مورد طبق قانون مجازات زانی یا زانیه رجم می باشد البته به شرط وجود شرایط احصان 


اما سوال این است منظور از احصان چیست؟


طبق ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی احصان در مرد و زن به ترتیب زیر می باشد:
الف - احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد.
ب - احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد.
هر یک از زن و مرد در هنگام زنا اگر شرایط احصان را دارا باشد مجارات آنها سنگسار می باشد.


۳-مواردی که مجازات جرم زنا ۱۰۰ ضربه شلاق می باشد:
-در زنا با محارم نسبی و زنای محصنه اگر زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد مجازات زانیه ۱۰۰ ضربه شلاق است.
-در زنایی که مرد همسر دائمی دارد ولی قبل از دخول و نزدیکی با همسر مرتکب زنا گردد مجازات زانی ۱۰۰ ضربه شلاق بعلاوه تراشیدن موی سر بعلاوه تبعید به مدت یک سال تمام قمری است.
-در زنای به عنف چنانچه زانیه اکراه کننده باشد مجازات وی ۱۰۰ ضربه شلاق است.


۴-مواردی کا مجازات جرم زنا ۳۴ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری می باشد.
-زنای مرد با زن فوت شده ی خودش
-هرگاه مرد یا زن در دادگاه کمتر از ۴ مرتبه به زنا اقرار نمایند.


در جرم زنا اصل بر پوشاندن و مخفی کردن جرم است:


مطابق ماده ۲۴۱قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ و ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ انجام هرگونه تحقیق و تعقیب متهم   پرسش بازجویی و...جهت کشف قضیه در جرائم منافی عفت ممنوع  می باشد و قاضی نمی تواند راساً اقدام به تحقیق و بازجویی و رسیدگی نماید ولی در چهار مورد تحقیق و تعقیب در این خصوص با رعایت شرایط قانونی مجاز است:
۱-در مرئ و منظرعام جرم واقع شود.
۲-دارای شاکی خصوصی باشد.
۳-به عنف باشد.
۴-به نحو سازمان یافته باشد.


راه های اثبات جرم:


۱-اقرار:چهار مرتبه اقرار برای اثبات جرم زنا لازم است در جرم رابطه نامشروع ماده ۶۲۷با ۱ مرتبه اقرار جرم ثابت می شود.
۲-شهادت شهود:چهار شاهد مرد عاقل و بالغ مسلمان عادل دارای شرایط لازمه ی شرعی باید عیناً وقوع جرم زنا را دیده باشند و بدان شهادت دهند در جرم رابطه نامشروع با دو شاهد مرد جرم اثبات می شود.
با توجه به این‌که علم قاضی در امور کیفری می تواند دلیل قوی بر وقوع یا عدم وقوع جرم باشد بنابراین هر اماره و قرینه دیگری که به علم قاضی در اثبات جرم زنا کمک نماید میتواند مبنای علم و صدور حکم باشد به عنوان مثال می توان به گزارش معاینه پزشکی قانونی پس از تحقق زنای به عنف و آثار به جا مانده از ان در بدن زانیه اشاره نمود یا گزارش ماموران انتظامی در زمان تحقق جرم یا فیلم های دوربین مداربسته و....
پرداخت ارش البکاره-مهرالمثل-در زنای به عنف
در زنای به عنف چنانچه زن باکره باشد علاوه بر مجازات زانی که اعدام است می بایست مهرالمثل و ارش البکاره به زن پرداخت شود و چنانچه زن باکره نباشد تنها به مجازات قانونی و پرداخت مهرالمثل محکوم می شود،توجه داشته باشید تنها در زنای به عنف است که حکم پرداخت مهر المثل و ارش البکاره وجود دارد.

واتساپ تماس