منو
مفهموم اعتراض ثالث اجرائی

مفهموم اعتراض ثالث اجرائی

منظور از اعتراض ثالث اجرائی شرایطی است که از اجرای حکم،شخص ثالثی متضرر گردیده و به حقوق ثالث خللی وارد شده باشد بدون اینکه در حکم صادره یکی از طرفین دعوا بوده باشد.

امیرحسین مسعود هزار جریبی
1401-09-14

مفهموم اعتراض ثالث اجرائی

مفهموم اعتراض ثالث اجرائی:

 

منظور از اعتراض ثالث اجرائی شرایطی است که از اجرای حکم،شخص ثالثی متضرر گردیده و به حقوق ثالث خللی وارد شده باشد بدون اینکه در حکم صادره یکی از طرفین دعوا بوده باشد.
حالتی را تصور نمایید که شخصی اقدام به مطالبه وجه چک می نماید و امروز خودروی صادر کننده چک را توقیف می کند و این در حالی است که شما یک ماه پیش خودرو را به وسیله مبایعه نامه عادی(قولنامه غیر رسمی) از صادر کننده چک خریده اید اما هنوز تعویض پلاک نکرده و سند رسمی بنام شما تنظیم نشده است.

 

 دادخواست اعتراض ثالث اجرایی


در چنین مواردی می بایستی اقدام به طرح دعوایی به خواسته اعتراض ثالث اجرایی و رفع توقیف از خودرو نمایید.


ماده ۱۴۶ قانون اجرای احکام مدنی ۲ حالت را بیان نموده است:
 

اعتراض ثالث اجرائی و رفع توقیف


۱-در ابتدای ماده ۱۴۶ قانون اجرای احکام مدنی حالتی را بیان نموده که ادعای شخص ثالث مستند به حکم قطعی یا سند رسمی باشد که تاریخ آن مقدم بر تاریخ توقیف است،در این حالت از مال توقیف شده بلافاصله رفع توقیف می گردد.
۲-در قسمت دوم ماده ۱۴۶ قانون اجرای احکام مدنی حالتی را بیان نموده که شما با استناد به سند عادی مالی را خریداری نموده و حال مطابق مثال بالا ، آن مال توقیف شده که در این حالت می بایست شخص ثالث برای جلوگیری از عملیات اجرایی و اثبات ادعای خود به دادگاه شکایت کند.
در این صورت دعوای ثالث می بایست با عنوان خواسته :«اعتراض ثالث به عملیات اجرائی نسبت به اجرائیه شماره …..‌‌‌‌‌….. صادره از شعبه……..دادگاه…….. مبنی بر رفع توقیف» مطرح گردد.
همچنین می تواند همراه با خواسته رفع توقیف خواست های دیگری مانند «اثبات وقوع عقد بیع» و «الزام به تنظیم سند رسمی» و یا.‌..‌را نیز مطرح نماید.

 

نحوه رسیدگی به اعتراض ثالث اجرائی و رفع توقیف:

 

-مطابق ماده ۱۴۷ قانون اجرای مدنی شکایت شخص ثالث در تمام مراحل ، بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی و پرداخت هزینه دادرسی رسیدگی می شود اما در عمل و در رویه چون دعاوی فوق می بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک مطرح گردد هزینه دادرسی اخذ میگردد.
دادگاه به دلایل شخص 
ثالث رسیدگی نموده و اگر دلایل شکایت را قوی یافت «قرار توقیف عملیات اجرائی» را تا تعیین تکلیف نهایی شکایت صادر می نماید.
در این صورت اگر مال مورد اعتراض منقول باشد،دادگاه می تواند(یعنی دادگاه اختیار دارد و هیچ تکلیفی ندارد )با اخذ تامین مقتضی دستور رفع توقیف و تحویل مال را به معترض(ثالث)بدهد.
در صورت نیاز به وکیل در مشهد جهت طرح دعوای اعتراض ثالث اجرائی و یا سایر دعاوی، با من در تماس باشید تا با معرفی وکیل متخصص و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد و سایر شهرها ، مدافع حقوقتان باشیم

واتساپ تماس