منو
طرح شکایت کیفری توهین

طرح شکایت کیفری توهین

توهین از لحاظ حقوقی به رفتاری یا گفتاری گفته می شود که ’’موهن آمیز“ باشد یعنی شخصیت فرد را تخریب کند و به طور کلی جرم توهین ضرری است که از لحاظ معنوی به شخصیت و روح وارد می شود.

امیرحسین مسعود هزار جریبی
1402-05-17

طرح شکایت کیفری توهین

طرح شکایت کیفری توهین

 

وجود اختلافات و تنش های موجود در جامعه که به دلایل مختلف افراد دچار آن می شوند از یک سو و از سوی دیگر کم رنگ شدن و بی توجهی به ارزش ها و فضائل اخلاقی باعث تحقق جرایم نظیر توهین،افترا و…. می شود که شخص از عصبانیت و خشم سرشار به دلایل فوق مرتکب می گردد.
 

قبل از بررسی جرم توهین و شرایط تحقق آن باید بدانیم «توهین چیست:»

 

توهین از لحاظ حقوقی به رفتاری یا گفتاری گفته می شود که ’’موهن آمیز“ باشد یعنی شخصیت فرد را تخریب کند و به طور کلی جرم توهین ضرری است که از لحاظ معنوی به شخصیت و روح وارد می شود.
 

نکته اساسی: از کجا متوجه شویم چه رفتاری یا گفتاری توهین است؟؟؟

جرم توهین نسبی می باشد یعنی امکان دارد رفتاری در یک جامعه نسبت به شخصی و جایگاهی که دارد توهین محسوب شود و مجازات در پی داشته باشد ولی در مکانی دیگر این عمل جرم نبوده و مردم و عرف آن را موهن آمیز و جرم ندانند بدین ترتیب ملاک تعیین اینکه چه عملی توهین می باشد عرف و مردم می باشند.
 این مطلب را نیز به یاد داشته باشید که صرف بد اخلاقی و بدگویی کردن یا پرخاشگری و ایجاد سرو صدا و اعمالی از این قبیل توهین محسوب نمی شود.
 

شرایط تحقق جرم توهین:

 

۱. عمل ارتکابی باید توهین امیز باشد یعنی عرف این رفتار را باعث تحقیر شخصیت و جایگاه شخص بداند در این حالت عمل فوق جرم بوده و مستوجب مجازات توهین است.
۲. مخاطب در جرم توهین باید معین و زنده باشد با این حال توهین به یک جامعه کلی بدون ذکر مصادیق یا توهین به شخصی که فوت کرده است یا توهین به شخصی حقوقی جرم نمی باشد.
البته ممکن است توهین به شخص فوت شده به نوعی توهین به بستگان او محسوب شود که جرم تلقی می شود.
۳. توهین باید علنی یا حضوری باشد،علنی بودن یعنی اینکه توهین در حضور حداقل یک نفر یا در معابر و اماکن عمومی باشد حتی اگر مخاطب توهین یا هیچ شاهدی در لحظه توهین نباشد حضوری بودن بدین معناست که اعمال توهین آمیز توسط شخص مخاطب مشاهده شود یا به طور مثال اگر در پیامکی به شخص توهین شده پیامک توسط مخاطب توهین مشاهده شود.
۴. ارتجالی نبودن توهین: یعنی اگر شخصی در مقابل شخصی دیگر که بر وی توهین کرده و در پاسخ توهین وی به او توهین نماید مرتکب جرم توهین شده است و رفتار و وصف مجرمانه دارد.
۵. صراحت داشتن توهین: روشن بودن الفاظ و عباراتی که شخص به کار می برد و نیز ظاهر و شخص بودن رفتاری که مرتکب می شود باید به نحوی باشد که عمل مرتکب بر آنچه قانون جرم دانسته جرم باشد با این توضیح که آنچنان عمل توهین روشن و واضح و صریح باشد که بدون ارائه هیچ تفسیری یا وجود شک و شبه ای بتوان شخص را محکوم به جرم توهین نمود.
 

مجازات جرم توهین :

مجازات جرم توهین ماده ۶۰۸ (توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد دارای مجازات جزای نقدی درجه شش خواهد بود.)جزای نقدی بیش از ۶۰ میلیون ریال تا ۲۴۰ میلیون ریال می باشد.
جرم توهین جرمی مطلق می باشد و نتیجه خاصی برای تحقق جرم شرط نمی باشد به صرف ارتکاب عمل توهین آمیز محقق می شود.
 

نحوه طرح شکایت:

شخص می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضائی مراجعه نماید و شکوائیه ای تنظیم نماید و با شرح کامل ماجرا از مقام قضائی تعقیب شخص را بخواهد بهترین دلیل برای اثبات جرم توهین شهادت شهود می باشد،بهتر است هنگام تقدیم شکوائیه استشهادیه ای که شهود امضا نموده اند پیوست کنید .پس از ثبت شکایت و وجود دلیل در پرونده روند تحقیقات در دادسرا آغاز میشود. البته می توان از گزارش مرجع انتظامی که در آن ارتکاب توهین گزارش شده باشد و در همان لحظه تنظیم شده باشد نیز کمک گرفت.
 برخلاف باور تمام مردم صدای ضبط شده دلیل محسوب نمی شود بلکه نوعی اماره است که می تواند به قاضی در رسیدن به علم به تحقق جرم کمک کند. یعنی تنها با استناد به صدای ضبط شده دشوار است که شکایت مطروحه را بتوان به اثبات رساند.

واتساپ تماس