منو
بررسی جرم قذف در رویه قضائی

بررسی جرم قذف در رویه قضائی

توهین به اشخاص در نظر قانون و شرع جرم بوده و دارای مجازات تعیین شده است از منظر اخلاقی نیز توهین به افراد مذموم و ناپسند به شمار می رود و افراد جامعه از آن نهی و منع شده اند.

امیرحسین مسعود هزار جریبی
1401-09-14

بررسی جرم قذف در رویه قضائی

بررسی جرم قذف در رویه قضائی:


توهین به اشخاص در نظر قانون و شرع جرم بوده و دارای مجازات تعیین شده است از منظر اخلاقی نیز توهین به افراد مذموم و ناپسند به شمار می رود و افراد جامعه از آن نهی و منع شده اند.


و اما چند سوال


قذف در اصطلاح عرف و قانون به چه معناست؟
شرایط تحقق جرم قذف کدامند؟
مجازات جرم قذف در قانون چیست؟
چه مواردی باعث سقوط مجازات جرم قذف می شود؟


تعریف جرم قذف از لحاظ قانون و مفهوم عرفی آن:


از نظر عرف و در اصطلاح رویه ای حقوق قذف به این معنی است که شخصی به دیگری نسبت توهین آمیز زنا بالواط بدهد توضیح بیشتر اینکه شخص صریحا به دیگری بگوید تو مرتکب زنا شده ای یا تو لواط کرده ای.در این مثال توهین نسبت به مخاطب مشمول جرم قذف می باشد.از منظر قانون جرم قذف جرمی عمدی است که سبب،نوع،میزان مجازات و نحوه ی اجرای آن در شرع بیان شده است و به عنوان یک جرم دارای مجازات شرعی از آن نام برده می شود و اثار و احکام آن در شرع مقدس بیان شده است.
طبق ماده ۲۴۵ قانون مجازات اسلامی ۱۳۱۲ که بیان می دارد:(قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد)متوجه می شویم تنها نسبت دادن در جرم زنا یا لواط به شخص دیگر باعث تحقق جرم قذف می شود و نیز آنکه لازم نیست شخص حقیقی حتما زنده و در قید حیات باشد بلکه قذف کردن شخص مرده نیز باعث تحقق جرم می باشد.


وکیل متخصص در مشهد
 

شرایط ایجاد و تحقق جرم قذف:


۱-صراحت در انتساب و روشن و واضح بودن لفظ قذف 
طبق ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی لفظ قذف باید روشن و بدون ابهام باشد لازمه ی این عبارت این است که اولا شخص قاذف(نسبت دهنده)به معنای لفظ اگاه باشد یعنی بداند لفظی که بیان می کند صراحتا همان نسبت دادن زنا یا لواط است که قانون بیان کرده ثانیا قاذف باید قصد انتساب لفظ قذف را به مخاطب داشته باشد با این توضیح که قصد انتساب همان قصد فصل است که در تمامی جرایم عمدی طبق قانون لازم و شرط شده است.
ثالثا قذف و لفظ بیان شده بدون قرینه باشد یعنی اینکه نسبت دهنده لفظ را دو پهلو و دارای ابهام بیان نکند به طوری که چندین معنی و لفظ از ان استنباط گردد.


۲-شرایط لازم در شخص مقذوف(قذف شونده)

شخصی که به او نسبت زنا یا لواط داده می شود طبق ماده ۲۵۱ قانون مجازات اسلامی باید در زمان قذف بالغ،عاقل،مسلمان،معین،غیر متظاهر به زنا یا لواط باشد.
اگر قذف شونده نابالغ،مجنون،غیر مسلمان،نامعین باشد جرم قذف محقق نشده ولی شخص به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود.قذف کردن شخصی که به زنا یا لواط تظاهر می نماید مجازاتی ندارد البته این مورد را نباید با موردی که شخصی،فردی را به که به حد زنا و لواط محکوم شده قذف می نماید یکسان دانست چرا که قذف کردن شخص محکوم به حد زنا یا لواط هیچ مجازاتی برای قاذف به دنبال ندارد مگر اینکه قذف شونده توبه نماید.


۳-پدر یا جد پدری نبودن قاذف 

اگر پدر یا جد پدری،فرزند یا نوه خودش را قذف کند در این فرض اصطلاحا جرم قذف تحقق نیافته و قاذف(پدر یا جد پدری)به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود.


۴-حق الناس بودن جرم قذف 

جرم قذف جرمی قابل گذشت می باشد و تا زمانی که شخص تعقیب و اجرای مجازات شخص را تقاضا نکند روند رسیدگی به جریان نمی افتد از سوی دیگر در هر مرحله ای از رسیدگی با گذشت شاکی روند رسیدگی به پرونده متوقف و باعث سقوط مجازات می شود.
وکیل کیفری در مشهد
وکیل اثبات جرم قذف در مشهد 

             
مجازات جرم قذف  

        
طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی حد قذف ۸۰ ضربه شلاق می باشد طبق قانون مجازات جرایم قابل تخفیف تبدیل،تعویق و تعلیق و ... نمی باشد و تنها می توان از طریق توبه یا عفو با رعایت شرایط قانونی  مجازات حدی را تخفیف داد یا ساقط کرد.


سقوط مجازات جرم قذف 

وکیل خوب در مشهد
 

اکنون باید بدانیم در چه مواردی مجازات جرم قذف از بین میرود و شخص مجازات نمیشود


۱-گذشت شاکی یا ورثه وی 
۲-اثبات شدن انچه نسبت داده شده است با شهادت یا علم قاضی
۳-اگر شخص قذف شونده قاذف را تصدیق (قبول ادعای شخص)کند حد قذف ساقط می شود 
یعنی اینکه شخص قذف شونده موارد نسبت ااده شده با خود را قبول کند.
۴-اگر دو نفر همدیگر را قذف کنند در این مورد نیز حد ساقط می شود در این مورد مجازات تعزیری ۳۱ تا ۷۴ ضربه برای هرکدام جاری می شود.
۵-هرگاه مردی زنش را پس از قذف کردن به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند،لعان از نظ  حقوقی به طور خلاصه به این معنی است که شوهر سوگند می خورد که همسر دایمی وی زنا کرده یا طفل متولد از همسرش را از خود نفی می کند و ادعا می کند طفل از نسب او نیست.
وکیل کیفری در مشهد
وکیل جرم قذف 


تحقق دو جرم قذف و توهین در کنار هم


گاها ممکن است در زمان قذف شخصی غیر از مخاطب قذف از شنیدن لفظ یا دیدن ان اذیت و ازار شود در این فرض قاذف مرتکب دو جرم گردیده است اول اینکه نسبت به مخاطب و شخصی که به آن نسبت زنا یا  لواط داده مرتکب جرم قذف شده و دوم اینکه نسبت به شخصی که از این رفتار یا گفتار اذیت و ازار شده مرتکب جرم توهین موضوع ماده ۶۰۸ قانون تعزیرات ۱۳۷۵ شده است.به عنوان مثال اگر قاذف به شخصی بگوید خواهرتو زنا کرده است یا تو فرزند پدرت نیستی به ترتیب در عبارت اول قاذف نسبت به خواهر شخص مرتکب جرم قذف و نسبت به خود شخص که در زمان ارتکاب رفتار حاضر بوده است و مشاهده نموده مرتکب جرم توهین شده و عبارت دوم نسبت به مادر شخص مرتکب جرم قذف و نسبت به خود شخص مرتکب جرم توهین شده بنابراین با توجه به اینکه با دو جرم حدی و تعزیری روبرو هستیم در صورت شکایت هردو مرتکب به مجازات جرم توهین و قذف محکوم شده و هردو مجازات در مورد وی اجرا می شود.

واتساپ تماس